۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

450 درجه‌ی فارنهایت

و خورشید گفت ماجرا از این قرار است و پای مرا به چالش باز کرد.

 

مقدمه

19 سالم بود که رفتم دانشگاه. پشت کنکوری نبودم. اما متولد دومین ماه نیمه دوم سال بودن یعنی یکسال از همه چیز و همه کس عقب تر بودن. 19 سالگی برای من حکم آزادی را داشت.

4 سال تمام بی وقفه درس خوانده بودم. از اول دبیرستان مثل یک کنکوری زندگی کرده بودم، تابستان ها به مدرسه می رفتم، عید نوروز و خیلی از روز های تعطیل دیگر از صبح تا بعد از ظهر مدرسه بودم و هر یک جمعه در میان هم آزمون میدادم. دنیای من شده بود دنیای تست و کتاب های آبی و خاکستری و کتاب کار نارنجی. جزوه و دفتر و کتاب های درسی. معدل و درصد و بازخواست شدن برای تراز های احمقانه.

اصلا مرده شور هرچی تست و تراز و موسسه های آموزشی کنکوری و آزمون های جامع است را ببرند! تمام شیره وجود آدم را میکشند و بعد مثل صدفی خالی که قبلا محتویات درونش را خالی کرده باشند، دورت می اندازند. 

وقتی به دانشگاه پا گذاشتم، دوباره شروع کردم به خواندن. 19 سالگی برای من مثل تولدی دوباره بود. دوباره حس هایم کم کم برمیگشتند و من با سرعت خودم و به شیوه خودم شروع کردم به کشف کردن دنیا.

 

کتاب اول

آن روزها کتابی خواندم تحت عنوان " خاطرات یک دختر جوان ". این نام سانتی مانتال، نام فارسی اثر بود. در دنیا، کتاب را با عنوان " خاطرات آن فرانک " می شناسند. کتاب معروفی است. خاطرات واقعی دختر نوجوان یهودی است که در زمان جنگ جهانی دوم و برای فرار از دست نازی ها، به همراه خانواده اش در یک مخفیگاه زندگی میکنند. درواقع بیشتر می شود گفت که زندانی هستند و به جز چند نفری که برایشان غذا تهیه میکنند، راه ارتباطی دیگری با دنیا ندارند. 

چندین سال زندگی کردن مثل ارواح، بدون هیچ سر و صدایی به همراه یک خانواده دیگر که به لحاظ فرهنگی کاملا با شما متفاوت هستند و هر روز ناراحتی های مختلفی را برایتان ایجاد میکنند، درحالی که آن بیرون نازی ها در به در به دنبالتان میگردند تا پیدایتان کنند و شما را به اردوگاه های کار اجباری ( یا کوره های آدم سوزی ) بفرستند، قطعا زندگی ساده ای نمی تواند باشد. 

در 19 سالگی، تفکرات آن برایم خیلی جالب بود. و اینکه گاهی اوقات ( نه همیشه ) بسیار بزرگتر و پخته تر از سنش رفتار میکرد، مرا شیفته شخصیتی کرده بود که 50 سال پیش از به دنیا آمدن من، دنیای خاکی را بدرود گفته بود، درست دو ماه قبل از پایان یافتن جنگ و آزادی ...

 

کتاب دوم

تولد 19 سالگی ام، دوستانم پول روی هم گذاشتند و برایم هدیه ای " درخور " خریدند. یک کتاب سه جلدی قطور که عکس یک خانم اشراف زاده قدیمی روی آن چاپ شده بود و به جز نام کتاب و مترجم آن، چیز دیگری بر روی جلدهای ضخیم هیچ یک از 3 جلد ندیده نمی شد.

عشاق نامدار، ترجمه و اقتباس : ذبیح الله منصوری

راستش را بگویم، هدیه را بیشتر برای این خریده بودند که خودنمایی کنند و بگویند ببین که ما چه چیزی برایت گرفته ایم!!

کتاب شیکی بود!! گران قیمت و خوشگل بود!! اما معلوم بود موقع خرید لای آن را هم باز نکرده اند و براساس ظاهر خرید کرده اند!!!

حقیقت دوم هم این بود که تخصص من در حوزه ادبیات و داستان بود، نه کتاب های تاریخی سه جلدی 1700 صفحه ای! نمی دانستم با آن سه جلد قطور باید چکار کنم. بگذارم توی قفسه ام خاک بخورد یا به کتابخانه اهدا کنم؟ اصلا فکرش را هم نمی کردم که بشود آن را خواند!!

اما بالاخره به سراغش رفتم.

کتاب در رابطه با تاریخ فرانسه بود. از لویی چهاردهم تا ناپلئون سوم. و روابط آدم ها و نحوه شکل گرفتن انقلاب ها را عنوان می کرد. تا به حال کتاب تاریخی نخوانده بودم و باید اعتراف کنم که نیمه دوم جلد آخر را هم هنوز که هنوزه نخوانده ام.

اما عشاق نامدار به من یک دید کلی از تاریخ فرانسه و روسیه داد. انگار که برای من یک بستر اولیه شد تا بر روی آن سایر اطلاعات تاریخی ام را ذره ذره انبار کنم. و وقتی در کتاب های دیگر به وقایع مربوطه میرسیدم، درک بهتر و بیشتری از اتفاقات تاریخی پیدا میکردم. 

کم کم دیدم که این بستر دارد همینطور بزرگ و بزرگتر می شود، طوری که تاریخ دنیا برایم شده یک جور پازل که با خواندن بخش های مختلف تاریخ، علاوه بر اینکه قطعات بیشتری پیدا می شود و سر جای خودش در ذهنم قرار میگیرد، پازل بزرگتر و بزرگتر هم می شود و رشد میکند.

یک کتاب که برای پز و افه خریداری شده بود، مرا شیفته تاریخ کرد!

 

نتیجه

گاهی اوقات آدم فکر میکند که در طول چندین سال هیچ تغییری نکرده و همانی هست که بود.

اما حقیقت این است که ما همیشه درحال تغییر کردن هستیم.

یا رشد میکنیم یا به سوی عقب میرویم و از آنجایی که این حرکت یا تغییر کم کم در آدمی شکل میگیرد، خیلی وقت ها متوجه اش نمی شویم و راهی برای پی بردن به آن راهی به جز رجوع به حافظه نداریم.

راستش تا همین چندوقت پیش نفهمیده بودم که چه قدر خودم و طرز فکرم در اثر کتاب هایی که خوانده ام و شرایطی که در آن به سر برده ام تغییر کرده است. تا اینکه دوباره به سراغ آن فرانک رفتم.

هوس کتاب را فیلم the fault in our stars به جانم انداخت، همانجایی که میروند و از پناهگاه فرانک ها دیدن میکنند. به دنبال کتاب به سه تا کتابخانه سر زدم تا بالاخره یک نسخه پیدا کردم. ( نسخه ای که من قبلا خوانده بودم را کتابخانه نزدیک خانه به دلیل فرسودگی از دور خارج کرده بود.)

کتاب را که دوباره میخواندم، تمام افکاری که زمان خواندن آن برای بار اول در 19 سالگی داشتم دوباره به یادم می آمد. انگار که من هم خاطراتم را در لابه لای جملات خاطرات یک دختر دیگر مخفی کرده بودم. اما راز آنها فقط و فقط برای خودم آشکار میشد و بس.

کاملا طرز فکرم را به یاد میآوردم. نظراتم را درباره وقایع مختلف کتاب به یاد می آوردم و با افکار کنونی ام مقایسه میکردم.

حس میکردم بار دومی که کتاب را میخوانم، به خیلی از مسائل دیگر که پیش از این کاملا از دیدم به دور مانده بود هم توجه دارم، مثل پس زمینه تاریخی کتاب یا تحقیقم که خارج از کتاب و راجع به شخصیت های آن انجام دادم.

به وضوح میدیدم که چه قدر فرق کرده ام. و از این تغییر خوشحال بودم.

 

پ.ن 1:

راستش الان که این ها را می نویسم به این فکر میکنم که : " آن " با آن همه بدبختی که داشت، باز هم در همان پناهگاه سعی میکرد خوشحال، با هدف و با انگیزه باشد.

با به یاد آوردنش به خودم نهیب میزنم که هی! اینقدر افسرده و اخمالو نباش لطفا! درسته که این روزها اوضاع کشور رو به وخامت میرود، اما خب نازی ها که به دنبالمان نیستند و قصد جانمان را نکرده اند و ما هم در یک انباری بدون نور خورشید زندگی نمیکنیم و کوره آدم سوزی هم در انتظارمان نیست. و هنوز هم به سرنوشت آن دختر بیچاره دچار نشده ای!! پس لبخند بزن و به دنبال راه چاره باش! 

 

پ.ن 2 :

کسی چه میداند. شاید باز هم یک روزی من و خاطرات دخترک یهودی به هم بر بخوریم و من دوباره موقع خواندن، خاطرات و افکاری را که لابه لای سطرها مخفی کرده ام، پیدا کنم و دختری را بازبشناسم که روزی روزگاری در بیست و چند سالگی، قبل از طوفان بزرگ کشور زندگی میکرد ... آخر میگویند وقتی طوفان میاید، دیگر هیچ چیز مثل گذشته نخواهد بود ...

 

پ.ن 3 :

آیا کسی هست که بخواد این چالش رو ادامه بده؟ با کمال میل ازش دعوت به عمل میارم : )

  • سارا
  • پنجشنبه ۲۲ شهریور ۹۷

حرف های تکه پاره

1. امروز پاشدم رفتم بهشت مادران.

شلوغ بود؟ چه جورم !

ملت عملا هرجا که می تونستن بساط پهن کرده بودند، می خوردند و میخندیدند و تا جایی که امکان داشت، از هوای نیمه تمیزی که به لطف دار و درختی که هوای اتوبان رو تصفیه میکرد، لذت میبردند. 

البته رقص هم بود : )

ملت میزدن و می رقصیدن. آهنگ های جورجواجور میذاشتن و حسابی قر میدادن. اینکه چطور داشتن با تمام وجود از آخرین ساعات قبل از شروع دو ماه سنگین محرم و صفر، با سرعت 3 چرخش کمر در ثانیه استفاده می کردند، خیلی بامزه و جالب بود و باعث میشد لبخند بشینه رو لبای آدم.

شاد بودن یه نعمته. نعمتی که این روزا ازمون دریغ کردن ... و ما هم از خودمون دریغ کردیم. 

 

2. امروز یکی از همکارها داشت خداحافظی میکرد. بنده خدا تک تک میرفت پیش بچه ها و به این صورت حلالیت میگرفت که :

" بابت اینکه همه اش کولر روشن میکردین حلالتون کردم. خیالتون راحت باشه! " 

من : مرسی که حلالمون میکنین :|

  • ( این آدم شخصیتی بود که تا آخر آبان اجازه نمیداد اسپلیت ها خاموش بشن.
  • ما توی تابستون هر روز عین جوجه های منجمد شده، بعد از ساعت کاری میرفتیم زیر آفتاب سوزان می ایستادیم بلکه یه کم گرم شیم.
  • یه بارم از بس که دمای اسپلیت رو آورده بود پایین و مدام ازش کار میکشید، اسپلیت تصمیم گرفت به خواب ابدی فرو بره.
  • و امروز داشت مثلا بامزه بازی در می آورد. طفلکی همیشه شوخی هاش بی مزه و بابابزرگی بود. )

اون : جدا از اون شوخی، اون روزی اومدین کنار من نشستین و باد مستقیم بهتون میزد و مجبور شدین پتو بیارین دور خودتون بپیچین و بشینین رو یادتون میاد؟ بابت اون معذرت میخوام.

من : خواهش میکنم.

( یادمه از اون زمان به بعد چه گوارای مرحوم هم به من لقب ابر سفید رو داد :| میگفت مثل سرخ پوستا توی تابستون با پتو نشستی آخه؟ و عکس بانوان سرخ پوست با پتوی آبی رو  برام می فرستاد. )

همکاری که قراره از فردا در یاد ما تبدیل به " مرحوم " بشه، در کل آدم بدی نبود، درسته که خیلی بلند می خندید و زور هرکول رو داشت و میخ رو با دست خالی توی دیوار بتنی فرو میکرد. ولی خداییش خبره بود توی کارش.

وقتی گفت دارم میرم توی فلان شرکت با فلان سمت و در فلان بخش کار کنم، شعله های حسادت بود که از قلبم زبانه می کشید. موقعیت شغلی اش صد و هشتاد درجه بهتر شده بود و لیاقتش رو هم داشت.

 

3. گوشام رو هشت ماه پیش برای اولین بار سوراخ کردم. توی این هشت ماه، گوشواره طبی توی گوشام گیر کرده بود و بیرون نمی اومد. یعنی این نگه دارنده پشتش و میله گوشواره زنگ زده بودن و به هم چسبیده بودن. کلا از بیرون اومدن امتناع می کردن.

به هر کی میگفتم گوشواره هام گیر کرده و در نمیاد، یه پوزخند میزد و میگفت : مگه میشه؟ بعد به جای خالی کنارش اشاره میکرد و میگفت، بیا اینجا بشین ببینم! و می افتاد به جون گوش و گوشواره هام و حالا نکش کی بکش! انقدر که گوشام در قسمت سوراخ شده زخم میشدن و باد میکردن و باید کلی صبر میکردم تا خوب بشن.

انواع مواد ضد زنگ خانگی رو درست کردم : ترکیب نشاسته با مایع صابون. سرکه سفید با مایع صابون. سیب زمینی خام! نشاسته و آب لیمو و یه چیزای دیگه که حافظه یاری نمیکنه. نشد که نشد.

رفتم پیش دکتر اعظم سبیل چخماقی. وقتی داشت لوازمش رو برای باز کردن گوشواره ها می آورد گفت : دیدی توی این فیلم ترسناک ها وقتی میخوان یه نفر رو شکنجه بدن، میرن از این لوازم و ابزارهای دلهره آور میارن؟ 

من : " قورت "

هیچی دیگه! ایکی ثانیه ای و کاملا بدون درد بازشون کرد و انداختتشون کف دستم. قیافه گوشواره ها مثل جواهراتی شده بود که توی مقبره ها پیدا میکنن. حسابی پوسیده شده بود و جای زخم های بی شمار گوشم روشون رد روزگار رو حک کرده بود :|

دکتر اعظم سبیل چخماقی گفت : " میتونی تا وقتی برسی خونه از آزادی ات لذت ببری :| بعدش باید دوباره گوشواره بندازی. این گوشایی که من میبینم ( به سوراخ گوشم که سیاه شده بود و وضعیت جالبی نداشت اشاره کرد ) باید تا یکی دو سال به طور مداوم گوشواره داشته باشن که بسته نشه.

تجویز از این قشنگ تر هم داریم مگه ؟ : )))))))))

  • سارا
  • دوشنبه ۱۹ شهریور ۹۷

بدرود دستمال کاغذی !

لوازم بهداشتی دیگه تولید نمیشن.

آب هم که نداریم کلا.

حالا سوال اینجاست که آیا در این حالت، اسلام به خطر نمی افته ؟؟؟ 

 یکی دو سال دیگه به جایی که میرسیم که وقتی برمیگردیم و به عقب نگاه میکنیم، میگیم عهههههههه! ما چه قدر زندگی لاکچری ای داشتیم! موقع دستشویی رفتن از آب و دستمال کاغذی استفاده می کردیم :/

 

  • سارا
  • چهارشنبه ۱۴ شهریور ۹۷

یک دنیای قشنگ نو، همانی که انتخابش کردیم ...

بابا گفته بود جامدادی ها که فروش بره، قراره با پولش خیلی کارا بکنه. وقتی نمونه ها رو آورد خونه، چشماش می درخشیدن. اگر فروش میرفتن، نزدیک سال تحصیلی که بازارش داغه، میشد سود کرد.

قرار بود قبل از پونزدهم شهریور همه اش بره.

راستش این روزها که همه به فکر نون و شکمی که سر گرسنه روی بالش میذاره هستن، دیگر کسی به جامدادی یا کوله پشتی دم مهر فکر نمی کنه ... دیگه تموم شد اون دوران ... دورانی که آدم ها به جز صدای غار و غور شکم خودشون و خونوادشون، به چیزهای دیگه هم فکر میکردند ... زمانی که قدرت مالی برای فکر کردن به بقیه چیزهای بی اهمیت اما دل خوش خنک کن زندگی رو هم داشتند ...

گفتم برای اینکه باری از روی دوش بابا بردارم، خودم دست به کار بشم و راه هایی که برای فروش به فکرم می رسه رو امتحان کنم.

+ توی دیوار و شیپور آگهی دادم. نتیجه چندتا تماس و پیام بود که قیمت جامدادی های قشنگ و رنگینی رو می پرسیدن که از پس خریدش بر نمی اومدن. قیمت جامدادی ها زیر قیمت بازار این روزها بود. اما فقط 36 تا دونه فروش رفت. فقط ... 36 تا ... دونه ...

+ رفتم به عنوان سلر توی دیجی کالا ثبت نام کردم. از جامدادی ها عکاسی کردم، عکس ها رو ادیت کردم. متن نوشتم براشون و آپلودشون کردم. سر تعریف تنوع توی پنل سلر، اجازه دسترسی بهم نداد. گفت باید اول قرارداد رو امضا کنی و بفرستی تا به این قسمت دسترسی داشته باشی. قرارداد رو گذاشتم جلوم و شروع کردم به خوندن. انگار آب سرد ریختن روم. نمی تونستیم جامدادی ها رو توی دیجی کالا بفروشیم. چون روی جامدادی ها، مارک های فیک دوخته بودن. صرفا برای قشنگی. کاری که همیشه میکردن و کارها رو میفروختن ...

+یه پیج ساختم توی اینستاگرام. فالوور جمع کردم. لایک گرفتم. آمار رو بردم بالا. اما فقط و فقط آمار بالا رفت. هیچی فروش نرفت. عایدی اش، اظهار شگفتی یک عکاس از عکس های رنگی بود که گرفته بودم و مداد رنگی های قد و نیم قدی که دور جامدادی ها چیده بودم ...

+ توی نت سرچ کردم شرایط تامین کالا برای شهروند چیه. گفته بود میتونین به صورت حقیقی یا حقوقی فعالیت کنین. نوشته بود حقوقی کد اقتصادی و روزنامه رسمی میخواد، اما حقیقی فقط پروانه کسب و مدارک شخص رو میخواد. پاشدم رفتم شهروند. پارکینگ بیهقی، ساختمان 2. اینطور توی سایت نوشته بود. گفته اگر تامین کننده هستید، به اینجا سر بزنید.

شماره تلفن هم داده بود. اما میخواستم حضوری برم. میخواستم نمونه کار رو هم نشونشون بدم.

یه خانمی بود. گفت نمیشه. دیر اومدی. ما اردیبهشت کارای مدرسه رو جمع کردیم.

همه اش میگفت نمیشه. انگار اونجا نشسته بود تا به جای اینکه جنس تامین کنه، تامین کننده ها رو دلسرد کنه...

میگفت سود نمی کنی. ما خودمون 4 درصد برای فلان و بیسار برمیداریم. ازتون نمی خریم، امانی میگیریم. اگر الان بفرستم به کمیته، میره برای برج 8. باید چند نوع کالا داشته باشین تا سود کنین. باید نماینده فروش تمام وقت بذارین توی فروشگاه. برند ندارین؟ دیگه اصلا نمیشه!! باید مجوز کسب و روزنامه رسمی و کد اقتصادی و مجوز ثبت برند و کوفت و زهر مار بیاری.

بهش میگم توی سایت نوشته بود دو جور میشه درخواست داد. حقیقی فقط جواز کسب میخواد. توی چشمام زل زد و عین طوطی همونایی رو که گفته بود تکرار کرد.

خواستم بگم این همه برند دارین اینجا!! همه شون نماینده فروش دارن؟ اگر اینطور بود که جایی برای خریدارا توی فروشگاه نمی موند. خواستم بگم اون جامدادی های آشغال و مزخرفی که ریختین وسط و میفروشین همه شون برند ثبت شده اند لابد دیگه، نه؟

دیدم نمیشه. نمیخواد که بشه. عصبانیتم رو قورت دادم و محض رعایت ادب فقط تشکر کردم و بیرون اومدم.

+ رفتم فروشگاه هفت. تبلیغ کرده بود که لوازم التحریر می فروشن. یه تراکت گنده و رنگی چاپ کرده بودن و توی کله محله و دم در هر خونه ای انداخته بودند. رفتم تو. فروشگاه به اون بزرگی، خالی خالی بود. فقط من بودم و دوتا فروشنده. قفسه نون خالی بود. قفسه لوازم بهداشتی خالی بود. اما تا دلت بخواد چیپس و پفک داشت. رفتم جلو تر و دیدم یه قفسه پیزوری و باریک رو به لوازم التحریر اختصاص دادن. تنوع جنس نداشت. داشتن قفسه رو یه کم مرتب میکردن که پر تر به نطر بیاد.

قفسه چیپس و پفک خیلی بزرگتر بود.

یه دوغ خریدم. دلم هوس دوغ گاز دار کرده بودم که باهاش بغضم رو هل بدم پایین. تا وقتی به بابا میگم که نتونستم کاری بکنم، اشکام سرازیر نشن.

بابا گفت جمع میکنیم میذاریمشون انبار واسه سال دیگه. خدا کریمه ...

 

 

  • سارا
  • دوشنبه ۱۲ شهریور ۹۷

اینا همه اش شکلاته !

ته تغاری : بذار یه شکلات بذارم دهنم.

( آروم و با دقت بسته بندی را باز کرد و شکلات را در دهانش گذاشت.)

ته تغاری : حالا میرم روی وزنه ببینم این همه ورزش کردم این چند روزه، چه قدر آب کردم.

( روی وزنه رفت. وزنه عدد 54.1 را نشان میداد. )

ته تغاری : اینا همه اش شکلانه! تفش کنم بیرون دوباره میشم 50 کیلو !

( خیلی عادی از روی ترازو پایین آمد و در افق محو شد. )

  • سارا
  • جمعه ۹ شهریور ۹۷

کیک شکلاتی

کیک خریده بودم. از آن کیک شکلاتی های خوشمزه مغازه " نان شیرینی " که همه عاشقش بودند. 

جعبه بزرگ کیک توی دستم همه نگاه ها را به سمت خودش میکشاند. آدم هایی که روی صندلی های مترو نشسته بودند، زل می زدند به منی که جعبه به دست روبه روی آنها ایستاده بودم.

نگاهشان را روی خودم و جعبه ای که به دست گرفته بودم، حس میکردم.

به منظره سیاه رنگ آن طرف شیشه های قطار زل زده بودم.

حسابی توی خودم فرو رفته بودم که دختری حدودا بیست و سه چهارساله روبه رویم ایستاد. لبخند زد و گفت : " خوش به حال اون کسی که براش کیک خریدی " ...

آن لحظه نتوانستم چیزی بگویم. تعارف هم نمی توانستم بکنم که دلش نشکند ... فقط لبخند زدم. دخترک رفت. کمی آن طرف تر شروع کرد تبلیغ کردن برای کیف های ارزان قیمتی که می فروخت.

کیک را برای دل مادر جوانی که دوماه پیش، مدال مادر بودن را به سینه اش وصل کرده بودند، خریده بودم.

درست یکسال پیش، روز عید غدیر به جشن عروسی اش رفته بودیم. امسال، عید غدیر، میرفتیم که خودش و " حسین " کوچکش را ببینیم.

کیک تولد حسین بود. کیک تبریک سالگرد ازدواجشان بود. کیک تبریک مادر شدن هانیه بود ...

خوش به حال هانیه که کیک برای او بود ... 

اگر کیک شکلاتی فقط برای دل خودم بود، با لب باز کردن دخترک کیک را به دستان او می سپردم و ایستگاه بعد پیاده می شدم. 

اما کیک، برای من نبود. 

دخترک باید دو تا از کیف هایش را می فروخت تا می توانست یکی از آن کیک های شکلاتی برای خودش یا "دل هر کسی که دوست داشت خوشحالش کند" بخرد.

هیچ کس ازش کیفی نخرید. دخترک ایستگاه بعد پیاده شد و مرا با حس غریبی تنها گذاشت ...

( پ.ن : الان که دارم می نویسم، خودم رو سرزنش میکنم که چرا یکی ازش نخریدم. اگر نیاز نداشت، بعد از ظهر عید غدیر توی مترو دست فروشی نمی کرد ... )

  • سارا
  • پنجشنبه ۸ شهریور ۹۷

به دنیای غذاهای کره ای و ژاپنی خوش آمدید

اگر شما هم جزء آن دسته از آدم هایی هستید که عشق کره و ژاپن و غذاهای کره و ژاپنی را در سر میپرورانند، لازم نیست حتما به این دو دیار عزیز سفر کنید تا بتوانید مزه غذاهای آنها را بچشید!

خیر ! لازم نیست یک رستوران گران قیمت با غذاهای n تومنی هم پیدا کنید و برای کاهش هزینه ها، یک ایل رو بسیج کنید و با خودتون بکشونید و غرغرهای فزاینده شون رو تحمل کنید.

یه جایی هست به اسم بازارچه بهجت آباد که توی خیابون عضدی قرار داره و فقط کافیه که مترو هفت تیر پیاده بشین. از مترو تا خیابون عضدی فقط یک ایستگاه اتوبوس فاصله است.

توی بازارچه بهجت آباد، خیلی چیزا میتونید پیدا کنین.

از شیر مرغ تا جون آدمیزاد توش پیدا میشه. 

  • انواع و اقسام نودل های کره ای و ژاپنی
  • مدل های مختلف سس و ادویه و سرکه (صرفا برای اهل دل ها : من حتی مایونز مصرفی هیجیکاتا توی انیمه گینتاما رو هم اونجا پیدا کردم !! )
  • انواع مختلف سبزیجات - مثلا ممکنه یهویی وسط اون بازارچه فسقلی، یه تشت بزرگ پر از ترب های غول آسا ببینین که اونجا مساله کاملا عادی تلقی میشه
  • انواع گوشت های مختلف - مثلا اگر هوس سوشی یا کیمباپ دست ساز کردین و خواستین توی خونه درست کنین، مواد اولیه رو میتونین از اینجا بگیرین
  • جلبک ! که البته خیلی توصیه اش نمی کنم ...
  • انواع و اقسام چاپ استیک
  • خورش های کاری بسته بندی شده که فقط توی انیمه ها یافت میشن!
  • کیمچی - که توصیه میکنم به هیچ عنوان سمتش نرین، چون کیمچی های مونده ی تلخ و بدمزه ای رو بهتون میندازن که روی دستشون مونده

در کل همه چی میشه اونجا پیدا کرد. خیلی از مارک هایی رو که ممکنه توی فیلم های کره ای دیده باشین، اینجا بهش بر میخورین.

اگر شما هم مثل من عاشق کشف چیزهای جدید هستین و میخوایین حتما سری به بازارچه بهجت آباد بزنین و روح و چشم و شکمتون رو با هم سیر کنین، دو تا توصیه براتون دارم :

  1. به فروشنده ها اعتماد نکنین ! هرکسی محصولش رو به قیمتی بهتون می فروشه ! مثلا اول بازارچه ممکنه یه چیزی رو 30 تومن قیمت کنین، اما ته بازارچه همون رو بهتون بگن چهل تومن. خوب بگردین و بعد انتخاب کنین. اینم بگم که قیمت ها خیلی هم پایین نیستن و ممکنه مجبور باشین برای یک عدد جاجانگمیون بسته ای، 30 تومن بسلفید! 
  2. توی فیلم های کره ای دیدین که با چه لذتی نودل هورت میکشن؟ جوری که آب از لب و لوچه خودشون و شما روان میشه؟ به خود نودل دقت کردین که چه رنگ و لعابی داره و بعد از پختنش، رنگش تو مایه های سوپ میشه؟ خب باید به عرضتون برسم که نباید گول اون هورت ها و اون رونگ و لعاب رو بخورید! اگر گول خوردین و دلتون هوس نودل های کره ای رو کرد و مثلا دیدین که توی بازارچه بهجت آباد دارن شین رامیون یا کیمچی رامیون بسته ای میفروشن که توی فیلم ها دیدین، و اگر خریدینشون، جهنم الضرر! کل پودر ادویه نودل رو موقع پختنش توی آب نریزین! اگر بازم دلتون نیومد که نصف پودر رو دور بریزین، باید بگم که اوقات سختی رو موقع خوردن پیش رو خواهید داشت!!

چون اونا اینقدر تند هستند که موقع خوردن هم مثل لبو قرمز میشین، اشک و عرق کل صورتتون رو خیس میکنه، لباتون از شدت تندی متورم میشه و باد میکنه و در نهایت، نفس اژدهای آتشین رو از درون تجربه میکنید! حداقل من که اینطوری شدم و تا آخر هم نتونستم بخورمش. رفتم نودلم رو ریختم توی آبکش و شستمش و بعد رفتم نشستم خوردم. مورد داریم با قاشق اول، کل قابلمه رو توی سطل آشغال خالی کرده!

خلاصه گفتم که حواستون باشه!

( نکته : نودل ها با هم فرق دارن. اگر نودل جاجانگمیون بگیرین، اصلا تند نیست و یک سس قهوه ای داره که باید به درستی و در زمان مناسب بهش اضافه بشه. یا مثلا خیلی از نودل های لیوانی مارک های متفرقه، اون تندی نودل های کره ای رو ندارن. )

نتیجه : اگر تصمیم دارین که به بازارچه بهجت آباد برین، حواستون رو خوب جمع کنین که سرتون کلاه نذارن و از قبل تحقیق کنین که چیزی توی پاچتون نره و افسوس پول هایی که روانه سطل آشغال میشن رو نخورین !

  • سارا
  • يكشنبه ۴ شهریور ۹۷
برای تمام زن های دنیا در تمام اعصار مهم است...
by Hokusai
آرشیو مطالب