تنها جایی که دیدم کانادا و خاورمیانه در یک رتبه و درست در کنار هم قرار گرفتن، در مورد مساله رعایت بهداشت فردیه :| هردو در جایگاه چهارم جهان قرار دارند. 

(لینکش، که اگه خواستین مطممئن بشین)

البته که راستش من اصلا مطمئن نیستم راست باشه! چون این مطالعه (در سال 2011)، هند رو در جایگاه هشتم و چین رو در جایگاه نهم قرار داده. اینکه هند در جایگاه هشتم باشه، در مغز نمیگنجه. میگنجه؟

یه خاطره هم دارم از وضعیت بهداشت چین. البته یه خاطره دست اول نیست و از کسی شنیدم که خودش دیده بود و توی چین زندگی میکرد. فکر کنم سال 2009 بود. میگفت چینی ها هروقت که بچه هاشون دستشویی شون بگیره، سرپا نگه شون میدارن وسط کوچه تا کارشون رو انجام بدن، طوری که تمام خشتک بچه ها یه سوراخ به منظور انجام همین امر داره :))) نمیدونم کدوم شهر رفته بود، ولی از اون موقع تا حالا که این رو برام تعریف کرده، همینطوری توی ذهنم مونده.

مساله دیگه ای هم که ذهنم رو درگیر کرده، مساله شست و شو با آبه. یعنی ماها هروقت میریم دستشویی حتما حتما از آب استفاده میکنیم و بعدش هم دستامون رو میشوریم. شده حتی با آب خالی، ولی این دست حتما باید به آب بخوره.

اما خب خارجی ها اینطوری نیستن و حتی ممکنه دستشون رو هم نشورن. به خاطر همینم این باعث میشه که حس کنم کلا این مطالعه به درد لای جرز دیوار هم نمیخوره و با مقیاس قبل از کرونا، ما یکی از تمیزترین ملت های جهان بودیم (و احتمالا هنوز هم هستیم) و اینکه ما رو کنار کانادایی ها و در رتبه چهارم قرار بدن، کاملا غیر منطقیه!! جایگاه ما رفیع تر از این حرفاست:))