+ امروز ملکه مادر بهم گفت: 

توی اون مخلوط سبزیجاتت چی میزنی؟

قیافه اش رو موقع به زبون آوردن «مخلوط سبزیجات» جمع کرده بود، طوری که قشنگ میشد فهمید نظر مساعدی نسبت به اون ظرف توی یخچال نداره.

- یه ذره ازش برداشتم خوردم. خیلی ...

دنبال کلمه مناسب میگشت : عجیب بود!

من که بهم بر خورده بود و تازه همین دیروز یه پست در باب مدح و ستایش ترکیب عزیزم منتشر کرده بودم گفتم: به خدا خوشمزه است. قیافتو اونطوری نکن دیگه.

ته تغاری از اون طرف خودش رو وارد بحث کرد و گفت: آویشن و فلفل و از اون سیر خشک ها میزنه. چیز بدی نیست.

دیگه من نگفتم سرکه برنج و سس سویا و سر سوزن زنجبیل و یکی دوتا چیز دیگه هم اضافه میکنم، وگرنه از این به بعد هر دفعه که درست میکردمش، داستان داشتیم. قیافه اش توی هم میرفت، دماغش رو چین میداد و هی میگفت که اه اه این چیه میپزی.

 

++ خورش هویج غذایی است از غذاهای بهشت. اولین بار توی سفر ثبت نام دانشگاه توی تبریز خوردیم. محشر بود. اونقدر که توی این دوسال هروقت بهش فکر میکنم، آب دهنم راه میفته. چندوقت پیش که فکر اون رشته های نارنجی رنگ دست از سرم بر نمیداشت، به ملکه مادر پیشنهاد دادم که یه بار امتحانی درستش کنه و اونم (در کمال ناباوری) درجا موافقت کرد. (چون اصولا ایده های غذایی من رو، همونطور که در بالا بهش اشاره شد، خیلی قبول نداره).

وقتی درستش کرد، رنگش خیلی تیره شده بود. یعنی نسبت به اون چیزی که قبلا دیده بودیم و رنگ خیلی روشن و شفافی داشت، زیادی تیره رنگ بود. ته تغاری ازش پرسید: مامان چی توش ریختی که رنگش اینقدر تیره شده؟

ملکه مادر جواب دادن : چیزِ انار. چی میگن بهش؟ همونی که دوسال پیش از جشنواره انار خریدیم. چی بود اسمش خدایا...

من: سس؟

- نه!

ته تغاری: رب؟

- نه بابا. نک زبونمه ها...

من: آب انار؟ هسته انار؟ پوست انار؟ دیگه انار چیز دیگه ای نداره ها!

خندید و گفت: نه بابا. یه اسمی داشت الان یادم نمیاد.

خلاصه که اسم اصلی «چیزِ انار» یادش نیومد و همین اسم روش موند. البته خورشتش خیلی خوشمزه شده بود و مامان میگفت احتمالا مزه اش به خاطر همون چیز اناره.

 امروز ته تغاری با کلی سعی و کوشش راضی اش کرد که دوباره خورش هویج بذاره. و اشاره کرد که این دفعه توش «چیزِ انار» نریزیم و ببینینم مزه اش چطوری میشه. ملکه مادر اولش وقتی دوباره چیز اناز رو شنید کلی خندید. بعد هم دلش نرم شد و قبول کرد.

 

+++ از اون خورش بهشتی بدون چیز انار، یه رشته هویجش هم مال من نیست. من امشب توی رژیمم نون پنیر دارم:|